program 2001

3.11.so - 4.11. ne Schauspielhaus Zürich
COKOLI CHCETE William Shakespeare
Režie: Christoph Marthaler
Divadlo na Vinohradech

Christoph Marthaler (1951) umělec objevující divadlu v nejrůznějších žánrech nový jazyk , není už ani v českém prostředí muž neznámý. Svými originálními projekty Hodina nultá a Zab Evropana! , prezentovanými na našem festivalu v roce 1998, odkryl českému divadlu nové možnosti a zapůsobil inspirativně na naši mladou generaci.
Od pražského hostování se v uměleckém životě Christopha Marthalera mnohé změnilo. Život režiséra pohybujícího se s hrstkou spřízněných duší (herců, výtvarníků, hudebníků) svobodně mezi Hamburkem, Berlínem, Curychem, Salcburkem či Basilejí - zaměnil dost překvapivě za řídící divadelní funkci: stal se generálním intendantem nejvýznamnější švýcarské činoherní scény, curyšského Schauspielhausu. Svou první sezónu zahájil příznačně autorským "navrátileckým" projektem Hotel Strach - politickou satirou a "bolným zpěvem" nad rodným Švýcarskem.
Pro svůj velkoryse koncipovaný curyšský program získal Marthaler k tradiční divadelní budově zvané "Am Pfauen" nestandardní prostory v bývalé loďařské hale "Schiffbau", které umožňují nejen mimořádnou dramaturgickou mnohotvárnost, ale i experiment s neopotřebovanými inscenačními metodami a výrazovými prostředky. Pro realizaci svých záměrů připoutal k curyšskému divadlu - kromě svých věrných spolupracovnic, dramaturgyně Stefanie Carpové a scénografky Anny Viebrockové - řadu režisérů zralé i teprve zrající generace, vesměs tvůrců vyhraněných individuálních rukopisů (Luc Bondy, Frank Castorf, Falk Richter, Jossi Wieler, Stephan Pucher a řada dalších).
Jako režisér se sám Marthaler vystavil zajímavé konfrontaci - svou inscenaci Shakespearovy komedie Cokoli chcete (večer tříkrálový) uvádí v sousedství dvou dalších, zcela odlišných shakespearovských inscenací - Snu noci svatojánské Stephana Puchera a velmi nekonvenčního Hamleta Christopha Schlingensiefa.
Shakespearova komedie Cokoli chcete ( u nás většinou uváděná pod titulem Večer tříkrálový) je vítaným hostem na evropských jevištích po celá staletí. Hraje se především jako "zaručený titul", jako masopustní taškařice s působivými záměnami a nedorozuměními, jako veselohra uspokojující smíchuchtivé publikum burleskní komikou vedlejších figur. Mnohé inscenátory láká ovšem tato komedie i svými jinými vrstavmi a polohami. V linii milostného bloudění a blouznění čtou a slyší i mučivou existenciální nejistotu hrdinů o identitě vlastní i objektů jejich touhy. Kontrapunkticky vedenou burleskní komiku nepřeslechnutelně proráží tónina zádumčivého smutku.
Očekávání originálního inscenačního řešení této "obehrané" komedie Marthaler nezklamal. Střet jeho pověstné "estetiky pomalosti" (jeho metody hudebně verbální koláže, směřující k modernímu typu "Gesamkunstwerku") se snovým světem Shakespearovy komedie přinesl ve všech složkách velmi osobité jevištní zhmotnění této komedie prostoupené nenaplněnou touhou. Považuje-li se Cokoli chcete za Shakespearovu komedii nejmuzikálnější, pak si zde dramatikova a režisérova muzikálnost podaly ruce. I zde v plné míře platí slova Stefanie Carpové, jimiž charakterizovala Marthalerovu divadelnost: "Vypravěčem v Marthalerových večerech je hudba. Tempa, rytmus. Zvraty a opakování. Marthaler inscenuje komplikované partitury, které zkomponoval z tónů, slov, vykroužených zón mlčení a pohybových sekvencí. Hudebnost vytváří krásu jeho ošklivých večerů. 0Hudba vrací lidem jejich ztracenou důstojnost a uvádí je do stavu milosti."
Schauspielhaus Zürich se v letošní anketě časopisu Theater heute stal "divadlem roku". Ueli Jäggi, člen souboru tohoto divadla, byl za Malvolia v inscenaci Cokoli chcete prohlášen "hercem roku".

5.11. po - 6.11. út Schauspielhaus Graz
SUD PRACHU Dejan Dukovski
Režie: Dimiter Gotscheff
Divadlo Komedie

Bulharský režisér dnes režijní hvězda německého divadla, makedonský autor a herci rakouského divadla vytvořili inscenaci, která roztáčí postavy hry v "reji násilí". Jedenáct scén, jedenáct mrtvých či těžce zraněných - to vše na hraně mezi tragikou a komikou i s notnou dávkou černého humoru. Destruktivní energie, která mění nenápadné sousedy ve vrahy, není ovšem jen výplodem bývalé Jugoslávie, traumatizované násilným rozpadem…

7.11.st
FILM K DIVADLU
(15.00 Sud prachu, 17.00 Brémská svoboda, 19.30 Rodinná oslava)
Kino Ponrepo

Tři tituly letošního festivalu umožňují konfrontovat filmové a divadelní vidění téže látky. Vstupenky u pokladny kina.

8.11. čt - 9.11. pá Düsseldorfer Schauspielhaus
NORWAY TODAY Igor Bauersima
Režie: Igor Bauersima
Divadlo v Dlouhé

Adam a Eva v čase internetu! Wertherovský příběh v computerovém světě! - Tak by se dala charakterizovat hra a inscenace Igora Bauersimy, švýcarského architekta, autora a režiséra českého původu. Inspirován skutečnou událostí, kdy si mladý člověk našel na internetu partnera pro společnou sebevraždu, vytvořil "příběh odvolané smrti", příběh jímavý i humorný, vyprávěný virtuózními divadelními prostředky i živou videoprojekcí.

10.11. so Peter Ustinov
OBRÁZKY Z VÝSTAVY, KARNEVAL ZVÍŘAT
Texty: Peter Ustinov, Hudba: Modest Musorgskij, Camille Saint-Saëns, Klavír: Anthony a Joseph Paratore
Státní opera Praha

Sir Peter Ustinov, světově známý divadelní a filmový herec (nezapome-nutelný detektiv Hercule Poirot či císař Nero z velkofilmu Quo vadis), dramatik, režisér a spisovatel, je také okouzlujícím vypravěčem. Jeho láska patří odedávna starým či méně známým hudebním dílům, které vlastními texty přibližuje dnešním divákům a svým vyprávěním je probouzí k novému životu.

11.11. ne - 12.11. po Schauspiel Staatstheater Stuttgart
BRÉMSKÁ SVOBODA Rainer Werner Fassbinder
Režie: Jacqueline Kornmüllerová
Divadlo na Vinohradech

Případ brémské travičky z počátku 19. století povýšil geniální dramatik, divadelní a filmový režisér i herec Rainer Werner Fassbinder - při zachování dobového koloritu - na obecnější obraz společnosti a ponižované ženy, která se ve své vzpouře dopouští otřesných zločinů. Režisérka Kornmüllerová, nadaná schopností se do příběhu vcítit i od něj ironicky poodstoupit, vtiskla své inscenaci poetickou a současně silně apelativní podobu.

13.11. út - 14.11. st Staatsschauspiel Dresden
OSLAVA Thomas Vinterberg, Mogens Rukov
Režie: Michael Thalheimer
Divadlo Archa

Na oslavu otcových narozenin se sjede celá rodina. Vyhřezlá rodinná traumata a viny vyústí ve skutečné drama… Za aktivního podílu publika se tu slavný dánský film (v roce 1998 získal v Cannes Velkou cenu) proměnil ve vzrušující divadelní událost, jež se stala "nejintenzivnějším zážitkem" letošního ročníku prestižní berlínské přehlídky Berliner Theatertreffen.

15.11. čt - 16.11. pá schauspielhannover
WERTHER! Johann Wolfgang von Goethe
Režie: Nicolas Stemann
Divadlo Komedie

Slavné Goethovo dílo vzrušuje nesmrtelným příběhem lásky už od svého vzniku v roce 1774 a stále znovu láká divadelníky a herce k jevištnímu ztvárnění. Philipp Hochmair, hannoverský představitel Hamleta, vypráví Wertherův tragický příběh ze současného a zároveň velmi osobního pohledu s vynalézavým využitím multimediálních prostředků.

17.11. so - 18.11. ne schauspielhannover
HAMLET William Shakespeare
Režie: Nicolas Stemann
Divadlo na Vinohradech

Hamlet je "lidským vtělením světového ducha", světským spasitelem a intelektuálním Ježíšem - tvrdí autoři hannoverské inscenace, která umisťuje toto Shakespearovo arcidílo do německé společnosti dnešních dnů. Uhrančivá inscenace, jež je dílem jednoho z klíčových protagonistů probíhající generační obměny režisérů v německém divadle, zaujme bohatou divadelností a překvapí chytrou, neotřelou a zcela současnou interpretací Shakespearových postav.