Goethe-Institut Česká republika, Centrum Piny Bausch, německé Sdružení scénografů a Institut pro klima, životní prostředí a energii ve Wuppertalu
Workshop – Udržitelnost ve scénografii a výpravě:

Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Blue

24. 11. pondělí – 25. 11. úterý

Goethe-Institut Praha
Masarykovo nábřeží 32, Praha 1  
mapa

Workshop cílí na všechny, kdo navrhují, vymýšlejí a vytvářejí scénu pro tanec, divadlo, film, výstavy a představení, a zve je k zamyšlení se nad udržitelností v rámci ekologické, ekonomické a sociální dimenze jejich práce. V průběhu workshopu vytváříme prostor pro reflexi experimentálních způsobů produkce, pro hledání nových cest a experimentování s materiály i estetikou. Workshop je úvodem do tématu a věnuje se těmto otázkám: Jaké iniciativy a strategie již v oblasti udržitelnosti ve scénografii existují? Jak se můžeme učit od sebe navzájem a rozvíjet společné know-how? Kde můžeme převzít iniciativu a být aktivní?

Dvoudenní workshop je určen pro zájemce z oblasti divadla, odborníky na udržitelnost a další odborníky z oboru umění, techniky, designu, architektury, vědy a řemesel, které zajímá výměna informací a znalostí. Pro účast na workshopu nejsou stanoveny žádné speciální předpoklady.

Koncepce workshopu byla vyvinuta v rámci projektu „Centrum Piny Bausch jako holisticky udržitelný přístup“ ve spolupráci s wuppertalským Institutem. Projekt byl podpořen z programu „Zero – Klimaneutrale Kunst- und Kulturprojekte” (Nula – klimaticky neutrální umělecké a kulturní projekty), z Kulturní nadace Spolkové republiky Německo, Zmocněncem spolkové vlády pro kulturu a média, Ministerstvem kultury a vědy spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a Městskou spořitelnou Wuppertal.

24. listopadu v 18.00 se workshop otevře i pro další zájemce a Goethe-Institut zve na společnou diskusi s těmito hosty:

Dr. Carolin Baedeker, Institut pro klima, životní prostředí a energii ve Wuppertalu
Dr. Carolin Baedeker je spoluvedoucí Inovačních laboratoří wuppertalského institutu, kde se zaměřuje na udržitelnou výrobu a spotřebu. Wuppertalský institut vyvíjí strategie pro udržitelný rozvoj se zaměřením na výzvy v oblasti zdrojů, klimatu a energie a pracuje na udržitelných systémech výroby a spotřeby. Používá metody hodnocení udržitelnosti a empirického sociálního výzkumu.

Teresa Monfared, Sdružení scénografů, Berlín
Teresa Monfared vystudovala scénografii a kostýmní výtvarnictví v Berlíně a pracuje jako scénografka a kostýmní výtvarnice pro divadlo, film a reklamu, a dále jako umělecká ředitelka a event manažerka. Je členkou představenstva sdružení “Bühnenmütter”, které se zasazuje o příznivější rodinné podmínky v divadlech.

Bettina Milz, kurátorka, klimatická odbornice a programová koordinátorka v Centru Piny Bausch, Wuppertal
Bettina Milz vystudovala aplikovanou divadelní vědu a pracovala jako dramaturgyně a kurátorka v oboru tance. V letech 2009–2022 vedla oddělení divadla a tance na Ministerstvu kultury Severního Porýní-Vestfálska a od roku 2022 je obsahovou koordinátorkou pro Centrum Piny Bausch ve Wuppertalu. Absolvovala také kurz dalšího vzdělávání v oboru transformační management udržitelné kultury.

Dragan Stojčevski, nezávislý scénograf a výtvarný umělec
Dragan Stojčevski se narodil v Pančevu na území bývalé Jugoslávie. Vystudoval obor scénografie na DAMU, kde pokračoval i v doktorském studiu. Nyní působí jako pedagog na Katedře alternativního loutkového divadla. Zabývá se site specific tvorbou a realizoval několik instalací ve veřejném prostoru, muzeích a galeriích. Jako scénograf spolupracuje s řadou významných českých režisérů, například s Janem Fričem, Michalem Dočekalem, Janem Mikulaškem, Štěpánem Páclem, Jiřím Havelkou a Petrou Tejnorovou. Vytváří scény také pro opery, přičemž nejčastěji spolupracuje s Jiřím Heřmanem.

Workshop proběhne v angličtině.

Nové prostory pro neznámé umělecké formy – udržitelná budoucnost scénografie
Panelová diskuse a networking

Po 24. 11., 18.00–19.30
Goethe-Institut Praha, Masarykovo nábřeží 32, Praha 1

Zapojte se do panelové diskuse, ve které se budeme věnovat propojení udržitelnosti a divadelního designu: Dr. Carolin Baedeker se bude zabývat naléhavými globálními ekologickými výzvami, kterým čelí současná divadelní praxe, a představí odpovídající příklady dobré praxe a metody. Teresa Monfared představí udržitelné přístupy v jevištním a kostýmním designu a nastíní perspektivu udržitelného využívání zdrojů v divadle. 

Adam Svoboda, výkonný ředitel Pražského quadriennale, se podělí o poznatky z organizace největší mezinárodní akce na světě v oblasti scénografie, divadelního designu a divadelního prostoru. Ukáže, jak PQ rozvíjí udržitelné postupy v globálním měřítku, a nabídne tipy pro zavádění environmentální odpovědnosti na významných kulturních akcích a v kulturních institucích.

Zástupce pražské DAMU přispěje pohledem na nové postupy v českých divadelních institucích. Tato interdisciplinární panelová diskuse bude zakončena otevřenou debatou, která podpoří dialog mezi umělci, designéry a zastánci udržitelnosti o novém pojetí divadelních prostor pro ekologickou budoucnost.

Diskusi bude moderovat Bettina Milz z Centra Piny Bausch ve Wuppertalu.

Diskuse proběhne v angličtině se simultánním překladem do češtiny.

Foto: © Bettina Milz, Pina Bausch Zentrum